Oficiální CíRKEV se tvrdohlavě drží svého učení a chce odmítnout požehnání párům osob stejného pohlaví. Kéž by to bylo stejně důsledné, pokud jde o skutky vysvěcených násilníků.
10. května se zabarvily kostely v mnoha místech Německa do duhových barev, visely na věžích, oltářích, galeriích, zdobí kněžské šaty a krky katolických věřících. Došlo k požehnání homosexuálních párů- v jednotlivých sborech, domácích kaplích. Děly se již na veřejnosti, ne tajně.
Svým příspěvkem „Responsum ad dubium“, odpovědí na pochybnosti, v nichž kategoricky zakazuje požehnání pro homosexuály, dosáhla římská Kongregace pro nauku víry opaku toho, co chtěla: místo toho, aby ukončila debatu, tak jí skutečně vyvolala a přenesla do široké veřejnosti. Více než 2 600 kněží, řeholníků a členů pastoračních profesí podepsalo odvolání proti zákazu požehnání, který zahájili dva pastoři Burkhard Hose a Bernd Mönkebüscher. Proti listu z Říma se obrátilo 280 profesorů teologie, stejně jako řada katolických sdružení. Na 100 bohoslužbách v Německu (většina z nich na severozápadě země) chtěli kněží a pastoři požehnat páry bez ohledu na jejich sexuální orientaci. To by mělo sloužit také jejich ochraně – čím více kněží žehná, tím obtížnější je pro biskupy a Řím proti nim disciplinárně jednat.
Hluboké rozpory mezi konzervativci a reformně smýšlejícími lidmi
Spory o požehnání pro homosexuály znovu ukazují, že základna církve je mnohem širší než oficiální církev. A je to hnutí napříč církví, podobné ženské reformní skupině Maria 2.0, která výslovně podporovala oslavy požehnání a dokonce je iniciovala v mnoha sborech. Katoličtí pastoři, kteří nyní veřejně požehnávají, se nacházejí převážně v metropolitním prostředí, ale nejen: Požehnání existují také v malých venkovských komunitách.
Je však také zřejmé, jak hluboké jsou rozpory mezi konzervativními a reformně smýšlejícími katolíky. „Schizma, kacířství, exkomunikace“ vykřikují arcikonzervativci. Fronty jsou zatvrzelé, jak se vůbec chtějí znovu spojit? A nejde jen o otázku, kdo smí anebo nesmí získat požehnání. Také otázka světícího úřadu pro ženy v církvi nebo celibátu také pravidelně způsobuje vysoký krevní tlak.
Tomuto tématu se vyhýbá také papež František
Proč tolik lidí naráží na římský list v roce 2021, který ve skutečnosti jen potvrzuje stávající učení? „Responsum ad dubium“ není novým učebním textem, a i když by ho mnozí chtěli vidět jinak, papež František zatím k legitimitě homosexuálních vztahů pouze neurčitě komentoval – v zásadě se neodchyluje od církevního učení.
Tak proč ten rozruch? Protože dvojitá morálka se mezitím stala zřejmou: Na jedné straně církev odmítá žehnat párům, které chtějí převzít odpovědnost jeden za druhého po celý život. Pedagogové v církevních zařízeních denní péče, kteří chtějí stát za svým partnerem, se musí bát propuštění. Ale pokud jde o skutky vysvěcených pachatelů zneužívání, stále se člověk příliš často spoléhá na čistě právní normy, jak se nedávno znovu ukázalo v Kolíně nad Rýnem. Pak už nezáleží na domnělé morálce.
[wc_spacing size=”10px”] Úvodní foto: Sergey Galyonkin – Candles in Cologne Cathederal, by Jim Henderson, zdroj: Süddeutsche Zeitung, autor: Annette Zoch , překlad: Bohumil Řeřicha [wc_spacing size=”40px”]Nezávislý internetový magazín se zaměřením na geopolitiku, kulturu, sociální oblasti a technologie. Jsme ve virtuálním éteru od září 2015. Spolupracujeme s nezávislými korespondenty z území Evropy, Asie a Severní Ameriky. Zajímá nás vše nové.